Galleri Stadsbacken
CV Åsa Larsson

Åsa Larsson född i Bara, Skåne 1968.
Bor och arbetar i Söråker, Medelpad.

Studier
Konsthögskolan, Stockholm 1992-97
Nordiska Konstskolan i Karleby, Finland 1990-92

Separatutställningar
Sju stipendiater på Sven Harrys konstmuseum 2011
Thielska Galleriet 2010
Galleri Olsson, Stockholm 2007
Augelimuseet, Sala 2005
Galleri Olsson, Stockholm 2001
Galleri Olsson, Stockholm 1998
Galleri Mejan, Stockholm 1996

Samlingsutställningar
Kabusa Konsthall, 2006
"20 år! Stipendiater
Maria Bonnier Dahlins stiftelse 1985 – 2005"
Bonniers Konsthall 2006
"Vem är rädd för gult blått och rött"
Liljevalchs konsthall, Stockholm 2001
Vasteras, Konst och poesi Västerås 1998
Landskap, Eksjö, Tranås Vetlanda 1997
Galleri Ahnlund, Umeå 1997
Galleri A Westin, Sotheby´s, Stockholm 1996
CoStOs, 15 unga, Galleri F 15, Oslo 1995.
AD 100-200, Warzawa, Polen 1993.

Stipendier
Sven Harry stipendiat 2009
Augelipriset 2005
Konstnärsnämnden,
Sveriges bildkonstnärsfond 1998 och 2000
Ur Akademiens fonder 1997
A Th Sandbergs stipendium 1996
Maria Bonnier-Dahlins stiftelse 1996
Helge Ax:son Johnsons stiftelse 1996
Stiftelsen Anna Thomson till minne 1996
Anders Sandrews stiftelse 1994
Ida Uhmann 1993


Recension från utställningen på Thielska Galleriet
Drömmen kan knappast hävda tolkningsföreträde genom sin sannskyldighet. Ändå behåller den sitt grepp om våra vakna liv, vare sig vi är medvetna om det eller ej.
Åsa Larssons bildvärld följer samma till synes osorterade logik som drömmen. Att ifrågasätta griskraniets möte med tegelstenen är lika fåfängt som att söka styra sina tankar under det hypnagoga tillståndet. Associationerna hoppar och balanserar som timmerflottaren på sina stockar. Kontrapunktiskt speglas en händelse med glada mjukdjur av en annan där blodet från den nyslaktade grisen färgar den vita snön kadmiumröd. Stort dynamiskt omfång skulle man väl kalla det inom musiken. Inom bildkonsten saknar vi tyvärr adekvata benämningar för detta fenomen.
På Thielska Galleriet presenteras ett trettiotal målningar från 1990-talet fram till idag. Det är intressant att se hur konsekvent Åsa Larsson arbetat under dessa år; ständigt är det stillebenformen som används som matris för berättandet, och ständigt detta grunda bildrum (förutom i slaktbilderna och några få landskapsmålningar). Jag förvånas över hur abstrakta bilderna egentligen är. Varje cirkelformat eller fyrkantigt objekt kan motiveras av kompositionella krav, likväl som av berättartekniska.
Och så ständigt dessa stilbrott, dessa bilder i bilden, som exempelvis de inmålade fotografierna. Flickan som sockersött ler mot oss i "Grisben och tegelsten" skapar ett mentalt "bortanför" samtidigt som hon bryter ned bildens inneboende skala.
I den tragikomiska "Gubbe och älva" kittlas nyfikenheten av kärlekens mer omöjliga scenarier, ännu en gång med hjälp av drömmens bristande logik. Båda figurerna äger klippdockans orealistiska platthet i ett förhållandevis trovärdigt landskap. Ändå är det gubben och älvan som framstår som det enda verkliga i sammanhanget.
Åsa Larssons bilder kan tyckas förföriska med sina söta mjukdjur, filmstjärnor och vackra glasspeglingar. Men här finns också något annat: en värld fylld av politikeransikten, pinuppor och burleska masker, samt en hel karta av referenser till konsthistoriska verk. Hennes bildvärld innehåller således inte enbart kittlande ekon från det undermedvetna; här finns även plats för det dagsaktuella.
Stockholm 2010-09-09 © Leif Mattsson

Sju stipendiater
Sven-Harrys Konstmuseum har öppet hela sommaren och visar en utställning med sju svenska konstnärer som fått Sven-Harrys Konst- och Bostadsstiftelses stipendium. Stiftelsen bildades år 2001 och har sen dess delat ut åtta stipendier till lovande eller inom sitt område framstående konstnärer. 2011 års stipendium gick till Lars Kleen som invigde vår konsthall med sin utställning.

Nu visar vi en grupputställning med de sju tidigare stipendiaterna som är Ylva Ogland, Meta Isæus-Berlin, Karin Mamma Andersson, Maria Hall, Sonja Larsson, Eva Kerek och Åsa Larsson. "

Sven Harrys stipendiat 2009
Motivering: Åsa Larssons pensel företar en svindlande färd genom både natur och kultur, genom det tidlösa och genom dagsaktualitetens kitsch och banaliteter, men trots hastigheten och den vildsinta blandningen tappar hon inte kontrollen över strukturen på sitt berättande. Koloristiskt förmår hon blanda känsligt uppfattade skiftningar i naturen med stickande neonfärger. Berättarglädjen antyder att hon har roligt i denna världen samtidigt som blicken kan vara kritisk. Det finns en blinkning till kollegan August Strindberg när hon målar sin praktfulla giftsvamp stående ensam i skogen.
 
Baldersvägen 28, 852 34 Sundsvall. Tel. 0733-706448, Öppet Fre 12-16. Lör-Sön 12-16.
Du använder en föråldrad webbläsare, vi rekommenderar att du uppgraderar till Internet Explorer 8 för dig med Windows XP eller den senaste versionen (Windows 7/Vista)